søndag den 29. maj 2011

Når man læser tre års gymnasiearbejde op..

.. falder man over mange spøjse ting, som man havde glemt fandtes. F.eks. en tekst, man engang skrev, for at beskrive gymnasiet (målområde) ved hjælp af en hønsegård (kildeområde). Ak ja, hvad skulle man nogensinde gøre uden de kære kognitive metaforer? 

De sidder der dag ud og dag ind, hver på sin pind. Følelsen af at være buret inde overmander hvert enkelt individ mindst én gang i løbet af de tre år hvor de er tvunget til at høre på lærernes kaglen. De er der alle sammen, kamphanerne, pralhanerne, de fjantede høns og kyllingerne der endnu ikke helt har sluppet den beskyttende skal. Men før eller siden bliver det alvor. På et tidspunkt er de nødt til at forlade den beskyttende flok og se om vingerne bærer. Derfor kan de lige så godt lære at flyve så tidligt som muligt.

- Vildt at tænke på, at den dag hvor de skal se om vingerne bærer, er lige om hjørnet! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar